Desemberyoga

5. des. - 22. des.

Publisert

Tider

Tirsdag:17:30-19:00
Fredag:07:00-08:30

I desember underviser Alexandra 2 ulike klasser. En kveldsklasse (Tirsdag) som er ledet fram til Navasana (båten). Hver enkelt får deretter muligheten til å utforske de neste stillingene i Mysorestyle (en-til en), eller starte den avsluttende serien i eget tempo. 

Vi jobber med dype foroverbøyer, hofteåpnere, vinyasa-teknikk og begynner å se på hvordan man tilnærmer seg dypere bakoverbøyer som urdhva dhanurasana og drop-backs. Forkunnskaper: gjennomført nybegynnerkurs og god forståelse av ujjayipust.

Fredag er tradisjonell ledet klasse som fokuserer på synkronisering av pust og bevegelse. Klassen er en morgenklasse og starter kl 07

(12 plasser)

Tider

Tirsdag:17:30-19:00
Fredag:07:00-08:30

Introduksjon til ashtanga

4. jan. - 25. jan.

Publisert

Tid

Torsdag:17:30 - 19:00

 

Har du lyst til å begynne med yoga? Lurer du på om ashtanga passer for deg? For deg som bare er såå stiv! For deg med en gammel skade?  For deg som bare føler du må bli litt tynnere før du begynner? For deg som har en vond rygg? for deg  som er mann? For deg som nærmer deg 60? Ashtanga er Ashtanga og det er for alle. Hos AYK underviser vi yoga for deg som menneske. Du kommer og ruller ut matta med den bagasjen du har. Er det en vond rygg - eller er det en skulder eller et håndledd eller en hofte, ja så tilpasser vi. Du gjør det du klarer. Du lytter til kroppen og tar det steg for steg.  Ashtanga er et verktøy som hvem som helst kan ta i bruk. Lytt til kroppen, ta de ekstra pustene du trenger, hvil når naboen fortsetter, utfordre deg selv der hodet ditt umiddelbart sier " dette får jeg ikke til!". Vær tålmodig, vær dedikert, jobb langsomt.

Dette er et kurs for alle som er ny til ashtangayoga. Ashtanga Vinyasa Yoga er satt sammen av en ulike stillinger som vi holder i fem pust. Rekkefølgen av disse stillingene er alltid den samme. Det er en stående en sittende og en avsluttende sekvens. Du vil lære deg pusteteknikk og de stående øvelsene. Etterhvert jobber vi med å synkronisere pust og bevegelse som generer en varme innenfra og beskytter og renser kroppen. Tempo og flyt vil variere fra person til person. Vi møter oss selv og våre egne begrensninger - eller det vi tror er våre egne begrensninger. Det handler ikke om å være myk eller sterk eller utholdende. Det handler om å observere frykten, uroen, mylderet av tanker..., det handler om å puste dypere, å lytte, å finne fokus, og å lære seg å observere sinnet. Asana (stillinger) ujjayi (pusteteknikk) drishti (blikkfokusering) bandha (energilåser) og ikke minst vinyasa (repetisjoner av et sett bevegelser mellom hver stilling) vil hjelpe deg til å åpne en stiv kropp, gjøre deg sterkere og friskere og gi deg grunnlaget du trenger for kunne finne en tydeligere ro og en klarhet, slik at du mestrer å holde igjen når hodet spinner og vil vippe deg av pinnen. Yogas-citta-vrtti-nirodhah ( Yoga er å tøyle sinnets flyktige mønstre) Kom rull ut matta og begynn!

Tid

Torsdag:17:30 - 19:00